Det man ska ha med sig när man skriver en offert är att det oftast är denna som ligger till grund för hela förhållandet med kunden efter kunden bekräftat och accepterat offerten. Det är därför bra om man skriver in så mycket bestämmelser som möjligt för vad som ska gälla för köpet. Det som inte skrivs in i offerten eller bestäms på annat sätt mellan parterna bestäms istället av köplagen. Ofta är köplagens bestämmelser inte något som varken köpare eller säljare vill gå efter men vid en tvist utan klara bestämmelser mellan parterna kommer dessa regler att användas ändå. Tänk därför på att reglera vad som ska hända om köparen upptäcker fel i varan, om säljaren levererar varan försent, om köparen inte betalar i tid, om dröjsmålsränta ska utgå vid betalningsförsening och så vidare. Alla dessa frågor tas upp i offertguiden.
Andra har även sökt på
- Vad är en offert?
- Vad ska man tänka på när man skriver en offert?
- Finns det något som måste finnas med i en offert?
- Kan vem som helst använda offerten?
- Fungerar offert för både varor och tjänster?
- Några regler om köpet skett på distans, t.ex. via internet?
- Kan säljaren friskriva sig från ansvar för varan eller tjänsten?
- Kan man ångra en offert?
- Om jag vill ändra i offerten, hur gör jag då?
- Finns några krav på offertens form och innehåll?
- Vad gäller när det är fel på varan?
- Vad innebär garanti i en offert?
- Vad innebär dröjsmål i offert?
- Hur skriva i offert om hur varan ska levereras?
- Kan mitt företag använda denna till privatpersoner/konsumenter?
- Kan jag använda offertmallen vid internetköp?