Dröjsmål föreligger när någon av parterna för sent fullgör det han enligt avtalet ska fullgöra. Något förenklat skulle man kunna kalla dröjsmål för ”försening”. Dröjsmål tar huvudsakligen sikte på två situationer, nämligen då köparen är sen med betalning eller då säljaren är sen med leverans. Frågan om när dröjsmål föreligger avgörs av vad som står i offerten om inget annat har avtalats mellan parterna. Ett exempel är att det i avtalet står att betalning ska ske den 1 januari 2010, men betalning sker först den 2 januari 2010.
Andra har även sökt på
- Vad är en offert?
- Vad ska man tänka på när man skriver en offert?
- Finns det något som måste finnas med i en offert?
- Kan vem som helst använda offerten?
- Fungerar offert för både varor och tjänster?
- Några regler om köpet skett på distans, t.ex. via internet?
- Kan säljaren friskriva sig från ansvar för varan eller tjänsten?
- Kan man ångra en offert?
- Om jag vill ändra i offerten, hur gör jag då?
- Finns några krav på offertens form och innehåll?
- Vad gäller när det är fel på varan?
- Vad innebär garanti i en offert?
- Vad innebär dröjsmål i offert?
- Hur skriva i offert om hur varan ska levereras?
- Kan mitt företag använda denna till privatpersoner/konsumenter?
- Kan jag använda offertmallen vid internetköp?