Ett sekretessavtal används vanligen i arbetsgivarsituationer. Då en arbetstagare slutat på företaget upphör nämligen normalt arbetstagarens ansvar för företagshemligheter enligt lag. Genom att skriva ett sekretessavtal kan sekretessen gälla även efter anställningens upphörande. Denna tid kan i princip vara hur lång som helst men kan komma att kortas ner av domstol om den är orimligt lång.
Andra har även sökt på
- Vilka slags sekretessavtal finns?
- Behövs ett sekretessavtal räcker inte lagens bestämmelser?
- Hur ser jag till att få ersättning om information sprids?
- Vad är skillnaden på ensidiga och ömsesidiga sekretessavtal?
- Sekretess mellan arbetsgivare och anställd?
- Sekretessavtal mellan två företag som gör affärer?
- Hur länge gäller sekretessen?
- Är ett sekretessavtal bindande?
- När blir man bunden av ett sekretessavtal?
- Varför ska man skriva ett sekretessavtal?
- Måste ett sekretessavtal se ut på något speciellt sätt?
- Vad händer om man bryter mot ett sekretessavtal?
- Vilka skyldigheter kan ett sekretessavtal skapa?
- Vad är skillnaden mellan avtalstid och sekretesstid?
- Vad är skillnaden mellan ”bakgrund” och ”samarbetet” i avtalet?
- Kan man ange hur lång sekretesstid som helst?
- Varför är det viktigt att definiera samarbetet?
- Hur länge gäller ett sekretessavtal?
- Vem måste bevisa vad vid en eventuell tvist i domstol?
- Varför ska man inte använda mallar om sekretessavtal?