Hyresavtal - lokal i andra hand
När du har en lokal du vill hyra ut i andra hand eller själv vill hyra en lokal i andra hand behöver ett hyresavtal upprättas. I ett hyresavtal för lokal är det viktigt att reglera frågor gällande exakt vad som ingår i andrahandsuthyrningen.
- Exempelvis hur stor yta, internet och el. Hur mycket som ska betalas i hyra och när den ska betalas. Hur länge lokalen ska hyras ut och vad som ska gälla för uppsägning och underhåll.
- Få hjälp av jurist så att du inte missar något viktigt.
Varför hyresavtal för lokal?
Det finns inget krav på att ha ett hyresavtal, men det finns stora fördelar med att ha ett. Dessutom kan hyresgästen kräva ett skriftligt hyresavtal. Det är viktigt att bestämma vad som ska gälla i de olika situationer och frågor som kan uppstå. Förutom att du inger respekt och förtroende för potentiella hyresgäster så minskar risken för framtida problem om ni inte är överens.
Så här fungerar det
- Svara på frågor som rör din situation. Utifrån dina svar skapar vi ett skräddarsytt avtal.
- Betala via kort eller faktura.
- Ditt avtal kan laddas ner direkt och sparas även på Mina sidor.
- Behöver du göra en justering i ditt avtal? Du har alltid 30 dagars kostnadsfri ändringsrätt.
- Det viktigaste för oss är nöjda kunder, därför erbjuder vi en Nöjd kund-garanti.
Vanliga frågor
Vad ska ingå i hyran?
Det är viktigt att i hyresavtalet reglera vad för slags service som ska ingå i hyresbeloppet. Det rör sig dels om tjänster som gäller hela lokalen, exempelvis uppvärmning av lokalen, vatten och avlopp, samt annan service så som städning, bredband, receptionstjänster m.m.
Hyresavtal - lokal i andra hand
När du hyr ut en lokal i andra hand bör du vara försiktig och tänka på att du gentemot hyresvärden ansvarar för alla förpliktelser i hyreskontraktet och enligt hyreslagen även för andrahandshyresgästen.
Detta innebär bland annat att andrahandshyresgästens verksamhet måste hålla sig inom ramen för det som står i hyreskontraktet, till exempel kontor eller lager.